Inkonst

17/11
Loljud release: The Phases

Elektonisk musik i scenkonstnärlig gestaltning.

Fiskmåsar, synthar och en kropp som säger stopp möts i en elektronisk konsert om en kris.

Kroppen är den som reagerar först, inte hjärnan. Faktiskt är hjärnan den sista som förstår att något är fel. Hjärnan fattar ingenting. Hjärnan står och tittar på.

I hjärtat av Loljuds triptyk album The Phases, det elektroniska verk som uppförs som konsert på Inkonsts scen i november, finns ett outtalat tillstånd, en brusten länk mellan tanke och kropp. Tillståndet håller tiden inom sina klor, får omgivningen att förtvina framför flimrande ögon och påminner om vilket konstigt hem människokroppen är. Om att den ibland inte alls är ett hem. The Phases utspelar sig här, i det konstiga hemmet.

I sin skaparprocess lämnade Lotta Fahlén, artisten och producenten bakom Loljud, konventionellt låtskriveri för att istället arbeta dramaturgiskt kring en period när hon inte kunde skapa någonting alls.

Loljud, som har jämförts med artister som The Knife, Björk och Sia, känns igen för sitt tvärkonstnärliga och oförutsägbara förhållningssätt till elektronisk musik. Som en samlare av läten silar hon världen med en håv. Vattendroppar, radiobrus och mobilalarm fastnar i nätet. Oljud, det som bokstavligen går att plocka ur hennes artistnamn, är inte bara överraskningar som glimmar till i produktionen, utan konceptuella byggstenar som för berättelsen framåt.

Hur kan vi förklara något som inte går att sätta ord på? Loljuds egen metod innehåller tid, distans till det upplevda men också vocoders, manipulerade klassiska instrument, udda läten som klippts till beats, arpeggio-synthar och smyginspelade fiskmåsar.

Tillståndet som skildras i verket beskrivs genom tre faser: The Pre Phase, The Acute Phase och The Recovery Phase. Genom delarna, som först kommer att släppas i turordning som digitala EP och sedan i sin helhet som album, får vi följa hennes resa genom det outtalade. Förstadiet, när allt är otydligt, när hjärnan fortfarande inte fattar någonting, symboliseras av brus – en radiokanal som ingen sänder på. I den akuta fasen är kroppen paralyserad men huvudet i full gång. Kupade händer håller fram den överhettade hjärnan. Det du hör är dropparna från den smältande hjärnan som träffar golvet. I den tredje återhämtande fasen ändras ljudlandskapet. Ett valthorn adderas, sedan en symaskin. Något – vad? – håller på att lappas ihop. Långsamt närmar vi oss det vi inte kunde prata om.

Lotta Fahlén (1990) är artist och producent bosatt i Malmö. Utöver till sitt soloprojekt Loljud komponerar hon åt andra artister och för scenkonstföreställningar. Hon har turnerat som Maxida Märaks livemusiker och varit förband åt bland annat Titiyo, Jenny Hval och U.S. Girls. Som en av grundarna bakom det feministiska nätverket Synth Babes, samt handledare i Vem Kan Bli Producent Malmö, engagerar hon sig löpande för att inspirera och utbilda kvinnor och transpersoner inom musikproduktion och för att skapa en större representation. The Phases skapas i samarbete med Lisa Mårtensson (regi), Miranda Gjerstad (musiker) och Amanda Modin (kostym).

”Malmös kanske mesta electrodrottning” 

HYMN

”Bäst fungerar uppsättningen när den i andra halvan tar fart och ger utrymme för Lotta Fahléns musik som skaver på ett vis som inte bara gnager, utan slår gnistor.”

Boel Gerell, Sydsvenskan (om The Children of Dorothea)

Arrangör
Synth Babes
Med stöd av Malmö Stad