Inkonst

24/1–23/5
Scenkonstvåren 2020

Småbarn på scen, sovperformance, internationell festival och lite naket.

På andra sidan vintern finns en vår, och hos oss är den fylld med allt från konsertkvällar i oändliga hotell till heartbreaks, körer som sjunger om saknad och skådespelare som laborerar med röster och språk.

I “Lost Night” av Björn Säfsten blandar tre dansare sång och rörelse i en personlig berättelse om att bearbeta sorg. När musikern och skådespelaren Mira Eklund besöker oss med “Hilberts hotell – Release of Loss” tar hon med sig sånger om förlorade nycklar, katter och relationer. Och i “Mother (verb)” av Bombina Bombast blandas föräldrarollen med konstnärsrollen när Emma Bexell och Stephanie Hayes har med sina småbarn på scenen.

Flera av verken är skapade av personer med en bakgrund inom bildkonst – fotografen AdeY använder sina bilder som en utgångspunkt för dansföreställningen “Chromatics” som arbetar med nakna kroppar, dansk-tyska performanceduon J&K/Janne Schäfer and Kristine Agergaard har skapat en installation att sova över i (“We”) och finska Terike Haapoja visar en korsning mellan utställning och performance om djurs roll i samhället (“The Party of Others”).

Ett annat tema som fortsätter är arbetet med att stötta och lyfta lokala scenkonstnärer hela vägen från start till mål, som premiären av AdeYs “Chromatics”.

Biljetter till hela säsongen finns nu ute på Tickster.

PROGRAM

24–25 januari
Kvalitetsteatern “The pain is real (din fitta jag saknar dig)”
Ett frosseri av uppgivenhet, världens undergång, förlamning, misslyckande och skam för alla som någonsin fått (eller riskerar att någon gång få) sitt hjärta krossat.
Biljetter

15–17 februari
Bombina Bombast “Mother (verb)” PREMIÄR
Att vara förälder och att vara konstnär har sina likheter – båda rollerna kräver kreativitet, lek och empati, tålamod, flexibilitet och förmåga att improvisera. I Mother (verb) tar Emma Bexell och Stephanie Hayes med sina barn på scenen för att se om det finns plats att vara konstnär och mamma på samma gång.
Biljetter

27–28 februari
Björn Säfsten “Lost Night”
Björn Säfstens nya verk Lost night cirkulerar kring lyssnande. Tre individer samlas i ett rum. De bildar en kör och är samtidigt tre olika personer med olika stämmer. De bearbetar något. Försöker sortera sina intryck, handlingar och tankar. Hur ska man lyssna på rätt sätt, bekräfta den andre? De försöker, med gemensam vilja och en ömsint angelägenhet.
Biljetter

5–7 mars
EAREYE Performing Arts Festival
Listen with your eyes and see with your ears. A three-day bash of dance, music and performance.
Biljetter

13 mars
J&K / Janne Schäfer & Kristine Agergaard “We” PREMIÄR
A giant lemon is mixing various chemical substances producing heaps of foam. A hairy, leathery, wooly vulva-like mountain presents the cosmic vagina monologue on death and rebirth in which we receive guiding principles to go beyond attraction and aversion. A pile of cardboard boxes is playing a symphony.
Biljetter

10 april
Mira Eklund “Hilberts hotell – Release of Loss”
Vi är gäster bland vardagsrum och vårskogar, kyrkogårdar, puttrande kaffebryggare, borttappade katter, portaler, perceptioner, sorger och symboler, bland middagsbjudningar och flimrande nycklar. Här i oändlighetens hotell uppenbarar sig korridorer, toner kommer svepande från alla håll: röster, syntar, rytmer, pilar, pianon.
Biljetter

16–18 april
Iggy Lond Malmborg “Things in my mouth” SVERIGEPREMIÄR
En buktalare, en papegoja, en mannekäng, ett kålhuvud, ett basebollträ. Två skådespelare som framför sonetter och skämtar, en griskulting och en ung flicka – om du inte upplevt Iggy tidigare får du helt enkelt inte missa denna show där rösten är ett virus, språket ett symptom och människan ett värddjur.
Biljetter

Maj
Terike Haapoja “The Party of Others”
 SVERIGEPREMIÄR
The Party of Others focuses on the roles animals play in our society. There are billions of more animals on our planet than there are humans, but still they have no say in our political system. Can we imagine a world where sheep have a vote?

22–23 maj
AdeY “Chromatics” PREMIÄR
Nude bodies, photography and music by SØS Gunver Ryberg. An intense journey into physical exhaustion and human contact. You are the one watching, but also the one being watched.
Biljetter