Inkonst

30/9–1/10
Barricades and Legacies: Chiron in Aries, Recital #3 – Frédéric Gies

Depicting a mythological world, 8 dancers engages in bold solos and duos. Expressing turmoil and urgency, with queer kinship as a foundation.

30/9 kl. 19:00
1/10 kl. 22:00
175/125kr
120 min (+ intermission)
dance
Doors 30 min prior the performance

Barricades and Legacies: Chiron in Aries, Recital #3, ett stycke med 8 dansare, tar fram en otyglad, virtuos och minutiöst detaljerad dans. Den är tänkt som ett epos, en lång dikt som skildrar en mytologisk värld. I turbulens och brådskan, engagerar sig varje dansare i djärva, rebelliska solon och duos. Successivt uppstår ett kollektiv, med queer släktskap som grund.

Verket är det tredje kapitlet i Chiron in Aries som refererar till grekisk mytologi och dess absorption av astrologi. Som följer Warriors: Chiron in Aries, Recital #1 (2020) och Hope: Chiron in Aries, Recital #2 (2021), båda presenterade på Inkonst. I den grekiska mytologin var Chiron en kentaur uppfostrad av Apollo som introducerade honom till konsterna musik, profetior och helande. Det gjorde honom annorlunda till skillnad från de andra våldsamma och oregerliga kentaurerna. När han träffades av en förgiftad pil lämnades han med ett sår som aldrig läkte. Inom astrologi kallas den mindre planeten Chiron, ”den sårade helaren”, och representerar våra djupaste sår och vår förmåga att läka. Tecknet Väduren representerar egot, viljestyrkan, begäret och krigaren inom oss. När Chiron är i Väduren (som mellan 2018 och 2027) tar det upp våra djupaste sår i relation till vår självkänsla och vår förmåga att läka dem.

Koreografi: Frédéric Gies
Dans: Brittany Brown, Samuel Draper, Frédéric Gies, Andreas Haglund, Disa Krosness, Julia Plawgo, Elizabeth Ward, Declan Whitaker
Musik: Fiedel
Ljusdesign: Thomas Zamolo
Kostym: Grzegorz Matlag

Samproducerad av Inkonst och Weld / Residens: MARC och Skogen / Med stöd av Kulturrådet, Malmö Stad och Region Skåne

 

Frédéric Gies är dansare och koreograf baserad i Sverige. Växlande mellan urverkskomposition och det intensiva kaos som genereras av dansande kroppar som överlämnar sig till de begär och krafter som genomtränger dem, ger Frédéric Gies stycken dansens förmåga att tala utan att behöva demonstrera eller representera. Med utgångspunkt från sin tidigare utbildning i balett, möten med specifika trender inom samtida dans under 90-talet, dansgolvsupplevelser på technoklubbar och raves samt deras studier av somatiska praktiker, närmar sig Gies form som möjligheter snarare än begränsningar. Hens arbete tar upp politik på ett icke-representativt sätt, kroppar som anstiftare av rörelse förstärker inte identiteter utan gräver istället fram lager av komplexitet. Frédéric Gies arbete är också tätt kopplat till technomusik. Hen har utvecklat praktiken Technosomatics, som föreslår en somatisk metod för klubbdans.

Frédéric Gies är verksam som koreograf sedan 1996, först med bas i Frankrike sedan Tyskland och de senaste åren; Sverige. Hens arbete presenteras både lokalt, nationellt och internationellt i såväl traditionella scenrum, som på klubbar, musikfestivaler och museer. Under sin karriär har hens verk visats i 19 olika länder. Gies påbörjade sin karriär som dansare i början av 90-talet i Frankrike. Hen dansade då för koreografer så som Daniel Larrieu, Olivia Grandville, Jean-François Duroure, Odile Duboc, Bernard Glandier and Christophe Haleb. Det var också i Frankrike hen påbörjade arbetet med att skapa egna koreografiska verk, först i samarbete med andra och sedan som ensam upphovsperson. Hen har också dansat i verk av tex. Cristina Caprioli, Jefta van Dinther, Alice Chauchat, Isabelle Schad och Antonija Livingstone. Genom sin karriär har hen också koreograferat verk för andra tex. Weld och DDSKS. Och under 2021 har Gies skapat ett orginalverk för Corpus.