Inkonst

12/12
Bullret Jazzklubb: Skånes Jazzutbildningar

Tre konserter från tre jazzutbildningar.

Denna kväll bjuds det på hela tre konserter. Gideon, Det lilla massivet och Anjas fyra ifrån Musikhögskolan i Malmö. Fridhems folkhögskola och Skurups folkhögskola. 

Gideon – Från Musikhögskolan i Malmö
Kontrabas – Jakob Gustafsson
Trummor – Martin Erstrand
Gitarr – Sebastian Persson
Piano – Axel Andersson
Saxofon – Ludvig Nordgren •
Gideon använder sig av basuner, lerkrukor och facklor för att överraska och vinna sin publik… Gideon framför musik komponerat av kontrabasisten Jakob “Gideon” Gustafsson. Han har funnit inspiration till sin musik i vardagen och snappar upp melodier som pockar på hans uppmärksamhet runt om i hans huvud. De spelar melodiösa och minimalistiska melodier som möter öppna improvisationer och klanger, där basen bär en viktig roll och har en stor makt som kan förändra allt!

Det lilla massivet
Axel Almqvist (Piano)
Nora Hultman (Trombon)
Laura Kjeldsen (Altsaxofon)
Albin Andersson (Elbas)
Jim Base (Elgitarr)
Christoffer Hedén (Trumset)
Signe Öberg (Sång)

Om Bandet Det Lilla Massivet är ett jazzband från Fridhems Folkhögskola som spelar text och musik skriven av Axel Almqvist. Kompositionerna fokuserar på tydliga melodier framför pianoriff och svängiga trumkomp med influenser från bl.a Avishai Cohen, E.S.T, modern soul och även rockmusik. Till detta läggs en jazzig sättning med mycket dynamik och stort utrymme för improvisation och personliga sound.

Anjas fyra
Anja Gottberg – Kontrabas, Kompositioner
Liselotte Boustedt – Sång
Hampus Petersson – Trummor
Alexander Falkebring – Piano

Anjas fyra är ett band från Skurups Folkhögskola som spelar kompositioner av Anja Gottberg. Anjas tveklöst största inspirationskälla är singer-songwritern Elliot Smith, men med bakgrund som klassisk musiker får Anja även skrivglädje av att lyssna på Beethovens sonater och Bachs cellosviter.  Målet med musiken är att blanda lättlyssnade melodier och texter på svenska med improvisation som alla kan njuta av.

“Med ett grovt drag med stråken dikterar basen riktningen som bandet tar vid nästa krök. Musiken som ursprungligen är skriven med hjälp av kontrabas och sång har översatts till en kvartett och lämnar efter sig en enkel harmonik och vackra melodier. Med svenska texter på popiga toner blir upplevelsen en nära sådan.”