7–8/2
N. Hjorton, L. Rosell, A. Efraimsson “Cuteness Overload“
Gulligt möter groteskt i en intim, våldsam duett
I en äckelsöt värld fylld av värnlösa bebisdjur och storögda blickar dyker vi djupt ner i det gulliga, det som är extremt, nästan FÖR sött. När slår det puttenuttiga över och blir motbjudande eller voyeuristiskt? Var går gränsen mellan att vilja ha något och samtidigt nästan vilja skada eller ha sönder det?
Gulliga filmer och bilder är en genre som precis som pornografi och skräckfilm har som syfte att få oss att reagera kroppsligt och känslomässigt på det vi ser. De gör något med oss. Cuteness Overload tar sig an gulliga rörelser, uttryck och begär, och använder dem för att fundera över makt och maktlöshet. Vem tittar, vem blir tittad på? Vem är gullig och vem reagerar? Det rör sig på den vassa eggen mellan intimitet och exploatering, omsorg och övergrepp. Resultatet blir groteskt, motbjudande och väldigt roligt.
Cuteness overload springer ur ett konstnärligt utvecklingsprojekt med stöd av Riksteatern tillsammans med Ingeborg Hasselgren som skrivit avhandlingen “Cute Feelings: the embodied pleasures of cuteness” har man i workshopform praktiskt och teoretiskt undersökt gulliga fenomen ur olika perspektiv.
Nadja Hjorton arbetar med dans och koreografi i olika sammanhang. Hon var senast aktuell med solot MILF på MDT och medskapare till Grottbjörnens folk på Turteatern. Nadjas verk har presenterats på scener och festivaler runt om i Sverige och i Europa bland annat på MDT, Dansens hus, Parkteatern, Sommerszene i Salzburg, Kunstencentrum BUDA i Kortrijk, Reykjavik dance festival och Batard festival in Brussels. Nadja är även medlem i ÖFA-kollektivet.
Lisen Rosell är skådespelare som rör sig mellan teater och koreografi. Hon var senast aktuell i Unga Turs föreställning BETWEEN och medskapare till Grottbjörnens folk på Turteatern. Lisen är en del av ÖFA-kollektivet och har satt upp föreställningar på b la Uppsala Stadsteater och ZebraDans. Hon har även arbetat på b la Unga Klara, MDT och Stockholms stadsteater Skärholmen.
Daniel Åkerström Steen är scenograf, kostym- och ljusdesigner och stylist baserad i Stockholm. De senaste 15 åren har han arbetat för olika institutionsteatrar i Sverige och Norge och har en utbildning i scenografi från Stockholms Konstnärliga Högskola. Han har länge varit en del av det kreativa teamet bakom artisten och låtskrivaren Min stora sorg.
Anna Efraimsson arbetar med dans och koreografi i olika roller på institutioner och frilans, i Sverige och utomlands. Nu spenderar hon mest tid på DOCH Dans och Cirkushögskolan där hon är lektor i koreografi och prefekt för institutionen för dans. Tidigare har Anna arbetat med bl a The Blob som anordnade Stockholm Cat Video Festival som sålde slut biljetterna på ett nafs och gav ett sällan skådat pressuppbåd.
Av: Lisen Rosell, Nadja Hjorton, Anna Efraimsson | Scenografi, kostym, ljus & mask: Daniel Åkerström Steen | Producent: Frida Tiger | Foto: Märta Thisner | Produktion: ÖFA-kollektivet | Produktionsresidens: Riksteatern | Med stöd av: Kulturförvaltningen Stockholm stad, MDT.