Inkonst

17–18/11
Iris, pupil, retina, etc. – Iggy Malmborg

Tillägnad syn och språkintervention i visuell perception, centrerad kring ögat som ett organ; hur den yttre världen invaderar våra sinnen och hur vi ska hantera den (kaotiska) information som tränger igenom oss när ögonen är öppna.

17/11 – Doors 17.30/ On stage 18:00
18/11 – Doors 18.30/ On stage 19:00

175/125kr
90 min
English
performance
Doors 30 min prior the performance

Iris, pupil, retina, etc. hänges åt synen och språkets ingripande i visuell perception. Verket ger fokus till ögat som ett organ; hur den yttre världen invaderar våra sinnen och hur vi ska hantera den (kaotiska) information som genomtränger oss när ögonen är öppna.

Det mänskliga ögats brännpunkt är en liten prick, endast ett fragment, och allt runt omkring det lämnas i periferins förvrängning – att se en bild som ‘hel’ kräver en okulär process av att snabbt sammankoppla några punkter i det vi ser och antar av omgivningen. Att anta en symmetri och ordning fångar inte själva ögat. Därför ser vi aldrig vad våra ögon ser – vilket är grundförutsättningen och dilemmat för detta verk.

Att existera i världen innebär att vara synlig, hela tiden, från alla vinklar. Vi kanske bara ser ut från en synvinkel, men kan betraktas från alla andra håll. I detta verk uppfattas det som en av livets (många) grundläggande tragedier.

I Iris, pupil, retina, etc.. tänkande och seende – delar av varelsen som ofta ses/tänks som separata – smälts samman till en oskiljaktig enhet. Här finns ingen undertext, det du ser är allt som finns. Därför uppmanas du att tänka med dina ögon.

Koncept och regi: Iggy Malmborg
På scen: Julie-Cecilie Solberg and Iggy Malmborg
Dramaturg: Johan Jönson
Ljus design: Ulrich Ruchlinski
Effekter: Leo Thörn
Scenbygge: Ragnar Sletten
Produktionsledning: Elisabeth C Gmeiner
Produktionsass: Betty Nilsen
Trailer: Tobias Liljedahl
Samproducenter: Rosendal Teater (Trondheim), Black Box teater (Oslo), BIT Teatergarasjen (Bergen) and Frascati (Amsterdam)
I samarbete med: Inkonst (Malmö)
Med stöd av: Kulturrådet, Region Skåne, Norsk kulturfond, FFUK, FFLB and Malmö Stad

Iggy Malmborg is a theatre maker and actor based in Malmö. Though a formation in traditional acting (the Theatre academy of Malmö) his pieces span over a wide range of aesthetics and styles, both solo and collaborative work. His main artistic interest is to use the performance event as a model onto which the pieces discourse directly can be applied. By using strategies that can be compared to minimalism, he sheds light on the politics of theatre and read it as a hierarchical machine with (unconscious) patterns of inclusion and exclusion. Over the years Malmborgs works has gained international recognition and been celebrated for presenting a complex intellectual discourse in a concrete way, filled with humor and warmth. Between 2013-2020 Iggy Malmborg was working in close collaboration with Kanuti Gildi SAAL (Tallinn) where he produced b o n e r (2014), 99 Words for Void – a duett with Maike Lond (2015), Physics and Phantasma (2017) and Things in my mouth (2019). The works have been presented in festivals and venues such as: Spielart (Munich), Baltic Circle (Helsinki), TnBA (Bordeaux), Auawirleben (Bern), Nanterre-Amandiers (Paris), FFT (Düsseldorf), Sophiensäle (Berlin), Oslo International Theatre Festival, Nowy Teatr (Warsaw), Kaaiteater (Brussels) and Dublin Theatre Festival. Since 2009 he is collaborating with Johannes Schmit under the name White on White. During the season 17/18 they premiered Fuck me ! (we didn’t make it) and Tyskland at Maxim Gorki Theater, Berlin.

During 2020/21 he opened the sound installation No More at the Contemporary Art Museum of Estonia and produced new pieces of performance ONE, ONE, TWO, THREE, FIVE for Kristiansands Art Hall in collaboration with André Eiermann and Far Side at Auawirleben (Bern) in collaboration with Sandra Forrer.

In 2022 he premiered his new work “Iris, pupil, retina, etc.” at Rosendal Teater in Trondheim, which will continue to tour along with Physics and Phantasma and Things in my mouth throughout the year.