Inkonst

11/11
Koloni-festival: dag 1

Tvådagars-festival med alternativ, experimentell musik: K-X-P, Zombie Zombie, Horseface m fl

Tvådagars-festival med alternativ, experimentell och elektronisk musik från när och fjärran i samarbete med Gbg-arrangören Koloni.

Den ambulerande klubbarrangören Koloni slår på stort med ett tvådagars gästspel på inkonst. Med en eklektisk samling internationella artister och DJs fylls tre scener med dansant, alternativ, elektronisk och nyskapande musik. Koloni har varit i aktiva i Göteborg sedan 2004 och visar här upp gräddan av sitt världsomspännande kontaktnät.

Fredag 11/11 19.00–03.00
Zombie Zombie (FR)
K-X-P (FI)
Coldnose (SE/UK)
Horseface (SE)
MAKE MAKE (SE)
Horse Lords (US)
Finnteng Soundsystem (FI) 
DJ Daun (Se/UK)
DJ Lupo Manaro (SE)

Lördag 12/11 17.30–03.00
VED (SE)
MAG (SE)
Jenny Gräf (US/DK)
DJ + filmvisning: Mark Gergis/Sublime Frequencies (ex US)
Porest (ex US)
Death and Vanilla (SE)
Rebecca Digby (SE)
DJ Cissi Paisley, Tredje Dynastin (SE)
DJ Various Artists (SE)
Mer info om lördagen

Zombie Zombie (Frankrike)
“I know this French band that is pretty good. They’re called Zombie Zombie. (They’re a techno band I think)”. – John Carpenter
Zombie Zombie är en fransk trio bestående av Etienne Jaumet, Cosmic Neman (som också spelar i Herman Dune) och Doc Shonberg. Trion spelar en synthbaserad krautrock med rötterna i sjuttio- och åttiotalets skräckfilmsmusik. För er som gillar Can, Neu!, Suicide, Silver Apples och John Carpenter.

K-X-P (Finland)
Helsingforstrion K-X-P beskriver sin musik som ”Original-Electronic-Motorhead-Space-Trance-Spiritual-Rock-Meditation-FreeJazz-Godz”!
Ta teman som rädsla för krig, paranoia, eufori, mörk sexualitet och kosmisk new age och placera dem i Sheffields industriscen under sjuttiotalet så har ni Timo Kaukolampi’s vision för hur K-X-P’s fjärde album ”III Part II” låter och ser ut. Argt och hotfullt, men inte utan stor skönhet. Den finska gruppen, bestående av Timo Kaukolampi, Toumo Puranen och Tomi Leppanen, samt ibland Anssi Nykänen, har sedan första skivan släppt 2010 rört sig mellan proto-techno och spacerock.
På frågan om hur Finland och Helsingfors har påverkat bandets sound svarar de: ”Finland och Helsingfors var på modet för 10 år sedan, precis som uppfattningen om nån slags finsk weirdness. Finland är inte konstigt. Internet är konstigt. Vi är finländare.” Dra era egna slutsatser.

 

Coldnose (SE/UK)
Coldnose är Jin Botani, sedan 2015 bosatt i London. Detta soloprojekt startades dock i Malmö och hon gjorde sin livedebut på mytomspunna SingSangs nyårsfest 2013. Hon har sedan dess hunnit frälsa publik i källarlokaler, gallerier, stora scengolv och på mer udda platser som en tunnel och en kyrka. Musiken skulle enkelt kunna beskrivas som industriell rave, men bär även spår av electro, d’n’b, acid och kurdisk folkmusik. En kassett på Zeon Light Kassett har sett dagens ljus och nästa kommer på Malmöetiketten Funeral Fog.

Horseface (SE)
Horseface från Umeå spelar postpunk på Sverigefinska. Deras skeva sväng byggs upp kring loopar, beats och samplingar. Det låter lite som om Flying Lizards hade haft replokal på finska föreningen i Sundsvall. Bandet släppte sin debutkassett 2014 och har sedan dess spelat på Koloni på drift, H2Ö i Åbo, Finlandsinstitutet i Stockholm och Verket i Umeå. Nästa år släpper de sin fullängdsdebut “Jääkausi” (istid) på Diskret förlag.

MAKE MAKE (SE)
Maja Karlsson har sedan 2001 släppt runt sexton skivor i egen regi, varav nio fullängdare, under namn som Le Bombe, Just Like A Boy och 53CR37/SECRET. Med hennes senaste alias MAKEMAKE söker hon svara på ett tomrum i vår kultur; avsaknaden av verkligt queer konst som inte ber om ursäkt och inte försöker förklara sig. Musik av och för monster. Textmässigt rör sig MAKEMAKE i det som är obehagligt, opassande och genant. Formmässigt är det en hommage till hiphopen, med injektioner av Majas förflutna inom indiepop.

Horse Lords (US)
Horse Lords från Baltimore är ett fenomenalt rockband som kombinerar Västafrikanska influenser med avantgardistiska tendenser och skapar ett nytt och kraftfullt polyrytmiskt sound, vilket hörs på senaste skivan ”Interventions”. Med avstamp i jazzrock, tyskt sjuttiotal och postpunk har de funnit ett expressivt musikaliskt språk där minimalistiska texturer möter täta instrumentala och elektroniska klanger på ett fascinerande sätt.

Finnteng Soundsystem (FI)
Finntengs, som de kallar sig, föredrar att bejaka google translate-estetiken som en del av projektet. Här är ett utdrag ur deras presstext: ”Sleng Teng är namnet på den första helt datoriserade jamaicanska riddim musik. Riddim, co-King Jammy och Wayne Smith, kallades ”Under Mi Sleng Teng”. Riddim själv är uppenbarligen ett försök att skapa en David Bowies ”hänga på dig”. Det är ett mönster som finns i Casio MT-40: s tangentbord. Wayne Smith var den som hade funnit datorljud Noel Davey tangentbord. Tillsammans organiserade riddim avtog, matchade det med sin nyckel och praktiserade det innan det Jammys studio. När riddim fördes till studion och Jammy hört talas om det, sedan placeras i applåderar det. Jammy registreras i en rad andra artister, däribland ursprungliga karaoke Tenor Saw ”pumpa Belly.” Sleng Teng är en av de versions jamaicanska Riddims.
Finntengs är en rytmmusik! Finntengs är dansmusik! Finntengs är bailumusaa!”

DJ Daun (SE)
Daun var tidigare Malmös flitigaste bandbokare under namnet Get Daun, framför allt förknippat med högkvarteret SingSang. Nu bosatt i London med fokus på gruppen Flowers Must Die, duon JIN&DAUN och skivetiketten Zeon Light Skiva. Han har stått bakom skivspelarna på de flesta ställen i Malmö, barer, restauranger och stora konsertlokaler och undergroundklubbar. Med en minst sagt spretig skivsamling är det svårt att veta vad man kan förvänta sig. Det kan bli allt från William Onyeabor, Cortex, Frak, Can, Nina Simone, Talking Heads till Supermax och Amanda Lear.

DJ Lupo Manaro (SE)

Arrangör
Koloni & Inkonst med stöd av Musikcentrum Väst och Statens Musikverk