26–27/10
PME-ART “A User’s Guide to Authenticity Is a Feeling”
Kanadensiskt kollektiv trasslar med politik och konst
Konst och politik i ett evigt trassel när denna kanadensiska megagrupp packar upp tjugo år av kreativa samarbeten och skarpa framträdanden under en helkväll av performance, teori och samtal.
PME-ART (där PME bland annat står för “Pretty Much Everything”) är ett kanadensiskt konstkollektiv med bas i Montréal. Under tjugo år har de skapat föreställningar och framträdanden som kombinerar musik, litteratur, bildkonst, poesi och filosofi. De ägnar sig hängivet åt vad de själva kallar sitt “destabiliserande trassel av konst och politik”.
Nu kommer en av gruppens konstnärliga ledare, Jacob Wren, till Inkonst. För att fira PME-ARTs tjugonde födelsedag skrev Jacob en bok om deras historia med titeln Authenticity is a Feeling. Här presenterar han en “user’s guide” till boken om allt de gjort under de senaste två decennierna. Det är ett ut-och-invänt konstnärssamtal, en motsägelsefull berättelse om att skapa tillsammans och en förförisk memoar om att tro på något så sårbart och samtidigt livsviktigt som att vara sig själv i en scenisk situation.
Jacob Wren och PME-ART har tidigare visat föreställningarna Every Song I’ve Ever Written, The DJ Who Gave Too Much Information, och HOSPITALITY 3: Individualism Was A Mistake på Inkonst.
https://youtu.be/jZ0nfHa5Kgk
PME-ART (CA) undersöker den sceniska situationen med stor öppenhet gentemot publik och kreativa samarbetspartners. De har under sina tjugo aktiva år visat sina verk i mer än femtio städer världen över. Bakom gruppen står trion Jacob Wren, Sylvie Lachance och Richard Ducharme.
Av och med: Jacob Wren, med medvetna och omedvetna bidrag från PME-ART’s samarbetspartners | | Kostym: Claudia Fancello | Teknik och ljus: Paul Chambers | Produktion och teknisk chef: Nikita Bala | En samproduktion mellan PME-ART (Montréal), FTT (Düsseldorf) med stöd inom ramen för the Alliance of International Production Houses genom the German Federal Government Commissioner for Culture and the Media och Inkonst | Med stöd av La Chapelle Scènes Contemporaines (Montréal), Conseil des arts et des lettres du Québec, Conseil des arts de Montréal, och The Canada Council for the Arts