2/3
Frédéric Gies “Queens of the Fauns”
Berghain, latex och balett
Klädda i latex och päls, till tonerna av ett liveset från Berghain-legenden Fiedel, tar två klassiskt skolade balettdansare-gone-klubbkids sig an En fauns eftermiddag av den legendariske och skandalösa 1910-talskoreografen Nijinsky. En perverterad lektion i danshistoria, mättad med sensuell energi och nyckfullt könsförrädande naturväsen.
I En fauns eftermiddag övergav Nijinsky balettens traditionella rörelser och skapade vad dåtidens kritiker beskrev som “snuskig och bestialisk eroticism”; dansen och dansarens kropp var mättade med sensualitet.
För att spegla detta i nutid river denna vällustiga dans gränsen mellan det skolade och populära, traditionella och experimentella. Till Fiedels technobeats utvecklas en dans tänkt att fungera som en besvärjelse som gör de mytologiska figurerna Faun och Nymf till ett – olika motsatser får samexistera, upplösas och smälta samman in i varandra. Som en trollformel frammanar dansen andra möjligheter för relationer och väcker en sexull utopi till liv.
Föreställningen utmynnar i en megaklubbkväll med Intonal-älsklingen Charlotte Bendiks, portugisiska queer-raveikonen Violet och Malmös egen dansgolvshjälte Almaty. Helt enkelt techno och beyond som får dig att dansa som det inte fanns någon morgondag. Biljetten gäller för hela natten.
Frédéric Gies är koreograf som arbetar med experimentell dans. Efter att ha dansat med flera stora franska koreografer under 1990-talet började han skapa sina egna verk, som fokuserar på hur koreografi kan diskutera politik utan att vara övertydlig. Som inspiration använder han sig bland annat av sin bakgrund inom balett och sitt deltagande i rave- och technovärlden. Han har samarbetat med flera dansare, koreografer och konstnärer som till exempel Jefta van Dinther, Odile Seitz, Fiedel, Gavin Young, DD Dorviller. Åren 2012-2018 var han ledare för masterprogrammet i koreografi på DOCH-UNIARTS (Dans och Cirkushögskolan) i Stockholm. Hans senaste verk bygger alla på technomusik och hans relation till rave- och technovärlden. 2017 besökte han Inkonst och Black Box Disco Club med den sju timmar långa klubbföreställingen Dance is Ancient, där han samarbetade med Fiedel, Tomas Zamolo och Anton Stoianov.
Koncept & koreografi: Frédéric Gies | Dansare: Frédéric Gies & Elizabeth Ward | Musik: Fiedel | Scenografi: Anton Stoianov | Ljusdesign: Thomas Zamolo | Kostym: Grzegorz Matlag/Maldoror | Produktion: Mira Mutka & Frédéric Gies | Samproduktion: Weld & Skogen | Med stöd av: Kulturrådet, Konstnärsnämnden & Inkonst | Administration: Konstnärskollektivet Interim Kultur<