fbpx
Inkonst

24–25/9
Triple-bill supernights: 2x Frédéric Gies + Ania Nowak

En biljett till en triple-bill superkväll! Två världspremiärer av Frédéric Gies som framförs tillsammans med ett live DJ-set av Fiedel och en mellanakt av Berlinbaserade Ania Nowak.

Frédéric Gies är dansare och koreograf med sin bas  i Malmö. Med en inställning till form som möjligheter snarare än begränsningar, skapar hen dans som svetsar ihop former som verkar främmande – allt från balett till klubbdans – och lyfter fram hur dans har en möjlighet att tala utan att demonstrera. Hens verk är nära sammankopplade med technomusik.

Ania Nowak är koreograf med bas i Berlin. Hon arbetar med videoperformance, performativa utställningar och text på teman om kroppens politiska dimensioner. Hennes verk har presenterats på HAU Hebbel am Ufer och Sophiensaele i Berlin, Nowy Teatr, Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art in Warsaw; Art Stations Foundation Poznań, BWA Wrocław, CAC Vilnius, Institut Kunst Basel, ICK Amsterdam a.o. Under 2021 är hon artist-in-residence vid Ankara Queer Art in Turkey och Q21 MuseumsQuartier i Wien.

 

Frédéric Gies “Terpsichore in Scorpio – Deposition”

Med detta dansverk firar Frédéric Gies sitt 30årsjubileum som dansare genom att använda sig av de sediment som blivit kvar av danser hen har dansat eller sett. De konserverade och förmultnande dansmaterial som bevarats i hens kropp blir till en näringsrik jord för nya danser.

I Frédérics horoskop befinner sig asteroiden Terpsichore i Skorpionen. Skorpionen symboliserar död, återfödelse och transformering och Terpsichore är kopplad till djupa känslomässiga upplevelser. Hens firande av 30 års arbete i dansfältet kommer sammanfalla med Terpsichores återvändande till platsen på himlen där den befann sig när Frédéric föddes.

Koreografi, dans: Frédéric Gies | Dansare (i videoprojektioner): Elise Brewer, Disa Krosness, Maria Naidu, Malin Stattin, Andrea Svensson, Thomas Zamolo | Musik: Fiedel | Ljusdesign: Thomas Zamolo | Kostym: Grzegorz Matlag | Videor: Andrea Keiz (redigering), Frédéric Gies (filmning) I samproduktion med Inkonst och Skogen | Framarbetad i residens på Danscentrum Syd och Inkonst | Med stöd av Kulturrådet och Malmö Stad | Tack till Rachel Tess och Petra Huisman

 

Ania Nowak “To the aching parts! (manifesto)”

Ett tal som dissekerar språket som används mot queera grupper idag. Texten saknar grammatik och är underordnad rytmens njutning.

Talet är skapat inom ramen för Manifestos for Queer Futures och lutar sig mot historiska referenser till militant aktion av minoritetsgrupper för att påtala faran med normativitet och behovet av förkroppsligad intersektionalitet när vi skapar queera allianser.

Genom att ta sig friheten att leka med språk som gestaltar både förakt och trauma, och empati och läkande, föreslår den att vi destabiliserar identiteter, praktiker och välkända förkortningar som LGB och FtM, för att kunna skapa den queera framtid vi knappt kan föreställa oss.

Idé, text, framförande: Ania Nowak | Regiöga: Julia Rodríguez, Justyna Stasiowska | Kostym: Grzegorz Matląg | Foto: Anu Czerwiński | Producerad av HAU Hebbel am Ufer. Med stöd av the Alliance of International Production Houses by the Federal Government Commissioner for Culture and the Media.

 

Frédéric Gies “Hope: Chiron in Aries, Recital #2”

Hope är andra delen i Frédéric Gies’ Chiron in Aries-serie. Efter de offrande, sårade, kämpande danserna i förra årets Warriors är Hope ett försök att kalla fram en ny värld ur askan av den förra. Till ett liveset av Fiedel hänger sig fem dansare åt rituella, påhittade folkdanser som fungerar som trollformler för att frambringa hopp efter en katastrof. De understryker styrkan i det kollektiva, särskilt när det kollektiva inte sker på bekostnad av det individuella.

I grekisk mytologi var Chiron en kentaur som uppfostrades av Apollo. Han lärde Chiron läkekonst, musik och spådom, vilket gjorde honom annorlunda än de andra våldsamma, bångstyriga kentaurerna. När han träffades av en förgiftad pil lämnades han med ett sår som aldrig skulle komma att läka.

I astrologi kallas småplaneten Chiron “den sårade helaren” och representerar våra djupaste sår och kapacitet att läka. Tecknet väduren, “Aries” på engelska, representerar egot, viljestyrka, begär och vår inre krigare. När Chiron befinner sig i väduren påminner den oss om våra djupaste inre sår i relation till vår självuppfattning.

Koreografi: Frédéric Gies | Dansare: Samuel Draper, Andreas Haglund, Elizabeth Ward, Declan Whitaker | Musik: Fiedel | Ljusdesign: Thomas Zamolo | Kostym: Grzegorz Matlag | Samproduktion med Inkonst och Weld | Framarbetad i residens på MARC | Med stöd av Kulturrådet och Malmö Stad